STEDELIJKE VERDICHTING LX - WAT JE NIET ZIET IS ER MISSCHIEN WEL

Kijk eens goed naar deze twee tekeningen en zeg mij wat u niet ziet.
Een beetje een smerige vraag: wat ziet u niet ?
Duizend en één dingen zie ik er niet.

U ziet twee keer dezelfde straat - Crome-straat in Osaka - eens naar het oosten, dan naar het westen gekeken.

Ik zal u verlossen: u ziet er geen gestationeerde of geparkeerde auto's.
Hier niet, in de omliggende straten niet, ook niet op de avenues, op de grote en de kleine lanen niet, en op de grote en kleine verbindingswegen al evenmin.

Niet hier in Osaka, niet in Tokyo, niet in het kleine Odawara uit Haruki Murakami's recentste roman: De Moord op Commendatore. 

Nergens in Japan vindt u auto's op de straat.

Het lijkt of ze er geen hebben maar dan vergist u zich.

Volgens de recentste gegevens zijn er in Japan 484 auto's per 1.000 inwoners; in België is dat 508.

Kijk over zo'n miniem verschil gaan we niet zagen.

Waar zit dan het verschil ?

Japanners vinden het beleefd en netjes dat, als u een auto koopt, u ook zelf instaat voor het stallen ervan. 

Op eigen terrein, of op een parkeerhaventje tussen een paar woningen of in één van die tien of meer lagen hoge parkeergebouwen of in een parkeermachine; you name it.

Overal, maar niet op het publieke domein.

Hier in Europa hebben we dat altijd evident gevonden.
Als u een auto heeft, dan mag die toch op straat staan zeker ?

Verdomme, we betalen toch al genoeg belastingen, toch ?

Zonder geparkeerde auto's levert het wel leuke straten op, de mensen lopen er vrij rond en auto's worden er getolereerd.

Als u ergens met de wagen naar iemand op bezoek gaat, informeert u best eerst waar u kan parkeren.

En nog een voordeel: de straten, de wegen, de pleinen: zijn er smaller, kleinschaliger, intiemer.

Het zal lang duren eer dit bij ons nog maar geopperd zou kunnen worden.

We zullen hier vlugger voetbalclubs vinden waar ze geen bier meer schenken dan straten zonder geparkeerde auto's.

Met dank aan ARCHIPEL.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten