VERDICHTE STEDEN I GENT


Dikwijls hoor ik: Gent, dat is toch een fantastische stad.

Voor alle duidelijkheid, dit is een uitspraak van niet Gentenaars.

Ik beaamd dat altijd maar weet niet precies waarom.
Waarom vinden mensen dat zo'n fantastische stad ?

Meestal bedoelen ze: het centrum.
Maar kunt u mij eens zeggen waar precies het centrum van Gent te vinden is ?

Ik heb het aan een paar prominenten gevraagd. Aan de leden van mijn schepencollege. Ik kan mij geen mensen inbeelden die meer voor hun stad staan als deze.

Hun antwoorden vond ik, nou ja, boeiend.

De burgemeester was resoluut: de Korenmarkt. Schepen Peeters ook.
Anderen waren vager en hadden het meer over de omgeving rond het stadhuis en één schepen vond hèt centrum van Gent: de Voorhoutkaai.
Voor wie dat niet weet liggen: dat is op de plek waar de Schelde de Leie gaat versterken.

Maar erg duidelijk is dat niet te zien. De Leie is er drie keer zo breed als de versmalde en gekanaliseerde Schelde. En het zal nog een poosje duren voor de Schelde weer open gelegd is.

Het is dus niet zo duidelijk om te zeggen waar het centrum nu precies ligt.

Hoeft dat ook ?
Bij sommige steden is dat wel heel duidelijk.
Sienna bijvoorbeeld. Of Aalst, Sint-Niklaas, Kortrijk of Brugge.
Omwille van die ene markt.

Maar in Gent en in sommige andere steden is dat niet zo.

Het centrum voelt als een broekzak.




Een broekzak, wat is dat eigenlijk ?

Jongetjes ervaren een broekzak al heel vlug als een bijzondere plek.

Een plaats waar je alles verstopt en op de tast terugvindt. Je kijkt er nooit in. Al wat er in zit vindt je terug op de tast. Vingers kunnen net bij dat wat je nodig hebt.

Later komt daar een stuk nonchalence bij. Een broekzak dient om jezelf een houding te geven.

Zo heb ik ook altijd mijn stad aangevoeld.
Eerst als plek waar ik al mijn indrukken en ontdekkingen mocht opslaan.

Later een plek om er mij thuis te voelen.

Ik leg dat eens uit in een volgende bijdrage, over twee dagen. Beloofd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten