WERVEN - HOUTCONSTRUCTIES



Ik heb een zwak voor dit soort verbindingen. 

Omwille van de eerlijke ambachtelijkheid die je op het randje van naïviteit kunt laten scoren.

Het toont hoe balken aan elkaar gekoppeld werden om er langere slungels van te maken.

Er was nog geen sprake van stalen bouten – die kostten toen te duur.
Of ze waren in deze toen nog landelijke omgeving nauwelijks te verkrijgen.


Een schuine kant aan de uiteinden zagen en ze verbinden met houten pennen, of duvels zo u wil, leek efficiënter. 
Er kwam ook nog een vertikale veer aan te pas waarin een spie werd geklopt, om de verbinding aan te spannen en het geheel sterker te maken.

Er straalt kracht uit dergelijke verbindingen. 
Zou het dezelfde timmerman geweest zijn als deze van de raveelconstructie ?
 
Dat de pennen niet mooi gelijk met het vlak van de balk afgezaagd en netjes vlak geschuurd werden is enkel te wijten aan het feit dat het hier toch maar om een zolder ging, en die zou nauwelijks bewoond worden.

Tot wanneer, na een paar generaties, de schoonheid van deze schijnbaar nutteloze zolders, toch levensvatbaar geacht worden. We waren hier al eerder.

Het was de bedoeling dat er nog een vliering bij zou komen.

Uit respect voor de zeer ambachtelijke verbindingen hebben we de moerbalk voor deze vliering op een onzichtbare wijze verbonden met de hanebalk van het spant.

Nou, compleet onzichtbaar ?
We doen ons best.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten